: sedikit tentang temuduga :

Oke, saya tengah lapar, kunci umah housemate saya bawak...hungry hungry plus sakit tekak dan kulit kering kesan balik dari Jogja (,^^)


Sweet moment malam tadik, teman tapi mesra dua hari dah datang melawat dan belanja makan makan, nak bagi moral support kata nya..Haa, thank you ya gemok, jangan nakal nakal sangat pegi Kuantan tu.


Tentang Life, oh ya, Im one of the fresh graduate, actively searching for the job. Kadang kadang dalam tandas pun melayan orang buat phone interview...Dihitung semua, interview yang setakat ini saya sudah pergi, adalah dalam 6 interview, panggilan pun banyak, tapi dipilih secara rawak..Hee. Tapi, secara jujurnya, saya telah mendapat 3 offer..yippie.. Already choose my best, gaji, environment, transport dan type of work menjadi kriteria dalam pemilihan.. ^^

Jadi, biar saya kongsikan sedikit tips semasa temuduga ini


Paling penting adalah kawal perasaan nervous anda ;)


Soalan soalan favourite interviewer adalah






1.  Tell me about yourself
Untuk soalan begini, ceritakan sedikit tentang diri anda, pengalaman bekerja, tahap pembelajaran, dan fokuskan kepada kekuatan anda dan mengapa anda memilih jawatan itu. Jangan malu malu nak puji diri sendiri, katakan dengan yakin=D

2. What make you differ from other candidate?
Untuk soalan begini, keyakinan diri diperlukan. Katakan dengan tegas kekuatan anda, kurangkan fokus kepada kelemahan, dan jika interviewer bertanya tentang kelemahan, calon boleh menjawab seperti ini " Kelemahan saya adalah mengenai komunikasi TETAPI saya sedang mengimprove my communication skill and bla bla bla..Nampak kan sikit usaha nak berubah tu=D

3. What is your expected salary?
Soklan agak bahaya, company tu nak tengok sama ada cukup ke tak budget mereka nak gajikan kita..Cara terbaik adalah, tanya balik interviewer tu macam ni, " My expectation is base on the nature of job itself, can explain to me more about the budgeted range for someone with my background?

4. Why you choose us?
Elakkan dari jawab "bukan saya yang nak kerja ni, tapi jobstreet yang arrange saya untuk interview ni" haha ^^ okay, bila kita da susah payah attend interview, state dalam mind yang kita memang nak kerja tu..Jawab sebaik mungkin seperti " I want to grow up in the company that has good vision like ur company" or ape ape saja yang leh wat mereka rasa ala ala bangga..

Banyak lagi soalan, tapi nak pegi sarapan. Lapar sudah...Good luck untuk semua fresh graduate di luar sana...




Semakin jauh aku berjalan, semakin banyak aku belajar tentang kehidupan, tentang manusia, dan tentang perasaan...Dan aku mengerti sesuatu, hati kita, milikNya tetapi kita masih mampu untuk mentadbir hati ini, hati ini masih berada dalam tubuh kita, yang pergi hanya sebuah rasa. Andai kau merasa hatimu hanya untuk dicaci, ambil nya kembali dan jangan biarkan ia terus dilukai kerana perjalanan hidup ini masih panjang. Dan akan kau bertemu dengan yang menghargai =)


No comments:

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t

Post a Comment

Leave Cop Jari (,^^)